Prodej domu nebo jiné nemovitosti může trvat někdy několik let. Jako v tomo článku, kde Vám popíšu několikaletou cestu neúspěšného prodeje, která ale nakonec měla dobrý konec. Přečtěte si jak celý problém vznikl a jak jsem pomohl klientovi dům úspěšně prodat.
Lidé často nevědí jak na to a i přes počáteční hezkou myšlenku snadného a rychlého prodeje se do toho pustí. Nevědí jakou hodnotu má jejich nemovitost. Několik měsíců to zkouší sami, aby se potom obrátili na realitního makléře, který jim má tu jejich nemovitost konečně prodat. Prodej se ale i přesto nezdaří. Stává se, že celý takový prodej můžete řešit několik měsíců. V tomto případě se majitel snažil prodat dům dokonce několik let.
Takový nezdar je často způsobený kumulováním různých chyb, které se nabalují jako ta sněhová koule a vy budete zabředávat stále hlouběji do pomyslného realitního bahna, cesta z něj není jednoduchá. Pro většínu lidí ani příjemná. Taková cesta vzhůru často stojí klienty peníze.
Přesuňme se ale na úplný začátek. Psal se březen 2016 a já se všiml malé cedule s nápisem „nemovitost na prodej“ na rozestavěném domě, který je ve stejném stavu již několik let. Druhý den mi to nedalo a zavolal jsem na číslo na tabuli s žádosti o více informací. Zjistil jsem, že se majitelé se zrovna rozvedli a právě proto jejich budoucí chalupu prodávají. Sdělili mi, že se o prodej pokouší neůspěšně již několik let. Cítil jsem z jejich hlasu takovu tu bezradnost a proto jsem jim nabídl pomoc prodejem. Slovo dalo první schůzku. Na ní jsem se dozvěděl další zajímavé informace. Jejich dům nabízelo několik realitních kanceláří, ale zcela bez náznaku úspěšného prodeje. Cena v té době byla na dnes už na děsivé úrovni 1.900.000 Kč.
Nejčastější problém = špatná cena
Udělal jsem si předhled v místních cenách. Když jsem porovnal aktuální nabídku s tím co v blízkém okolí prodalo, tak jsem jim sdělil, že cena takového domu bude někdě v rozmezí 1,2 – 1,5 mil. Kč. Jelikož to bylo na jaře, tedy ideální období pro prodej takové nemovitosti, tak jsem klientům nabídl, že cenu nastavíme na 1,650 mil. Kč a pokud se nemovitost do prázdnin neprodá, tak že ji opět zlevníme. Případně až na úroveň mého odhadu.
Klienti byli ze začátku zaskočeni tím, že jim říkám takovou nízkou orientační cenu. Že předchozí makléři s jejich cenou vůbec neměli problém. Bohužel toto, je i dnes stále častá chyba, kdy si makléř buď nedá čas na správný odhad nebo horší varianta, že si cenu nedokáže před klienty ustát a to i přes to, že má nástroje jak takovou orientační cenu určit.
1. fáze – Začátek spolupráce
Po domluvení všech základních obrysů spolupráce jsme vše stvrdili podepsanou výhradní smlouvou. Pár dnů na to mi majitel zaslal fotky abych je použil do inzerce, že prý makléři předemnou je použili. Vysvětlil jsem mu, jak jsou kvalitní fotografie důležité jako základ prezentace a hned ten víkend jsem si udělali nové kvalitní fotografie.
Zároveň jsem udělal krátké video, kde jsem se chtěl ukázat základní přednosti nemovitosti. Video najdete zde (nesmějte se, v té době byli videoprohlídky ještě v plenkách):
2. fáze – neúspěch a ukončení spolupráce
I přes veškeré jednání s klienty, kteří se příjeli podívat na dům osobně se bohužel ukázalo, že nikdo nechce nemovitost za tuto cenu koupit. Na konci prazdnin jsme cenu mírně snížili, ale ani přes to se neobjevil vážný kupec. Tři měsíce aktivního nabízení měli za následek několik nabídek okolo 1 mil. Kč. Byla to krásná informace z trhu, o moc větší hodnotu mít nemovitost nebude.
Po několika dalších týdnech jsem se rozhodl spolupráci ukončit, protože z pohledu majitelů byla taková cena hluboko pod jejich představou. Nabízení za nerálnou cenu je pro mě ztráta času a i přes veškeré sympatie k prodávajícím jsem to musel udělat.
3. fáze – sledování procesu nabízení
Celý rok 2017 jsem nemovitost sledoval na internetu. Bohužel se prodej neodvíjel pro prodávající tím správným směrem. Dům měli v nabídce dvě realitní kanceláře za různě ceny, různé výměry atd. No prostě všechno špatně. Cena byla opět u dvou milionů.
Nedalo mi to a začátkem roku 2018 jsem majitelům znovu napsal a popsal jsem jim nevýhody jejich aktuální situace. Byl jsem přesvědčený, že momentálné styl nabízení je pro ně velice nevýhodný a že takto jejich nemovitost neprodají.
V únoru mne znovu kontaktoval majitel s tím, že by se mnou znovu rádi navázali spolupráci. Měl jsem z tohoto návratu velkou radost. Dle slov prodavajících jsem jako jediný byl schopný říct jak se skutečnost má a toho si velice váží. Po několika letech nabízení se rozhodli nemovitost nabízet za reálnou cenu a spolehnout se na mé schopnosti vyjednat pro ně nejlepší možné podmínky.
4. fáze – nový start k cíli
Na jaře jsme nastavili cenu na 1.39 mil. Kč. Přes dřívejší zkušnosti jsem věděl, že to stále je dost na „místní“ a proto jsem rovnou cílil na klientelu z Prahy, která by měla být ochotna akceptovat cenu o pár set tisíc korun větší. Cílil jsem na budoucí chalupáře. Propagaci jsem dále podpořil tím, že jsem:
- roznesl letáky na nástěnky do okolních obcí
- sdílel nabídku s kolegy makléři z RE/MAXu ale i mimo naší síť
- nabídnutí kolegům účast na mé provizi když nám doporučí klienta
- online propagace na soc. sítích se zaměřením na celou Prahu, poté pouze na Stodůlky (z tohoto kroku přišel kupující)
Během měsíce jsem jednal se třemi vážnými klienty. Jeden klient z Prahy nabídl částku 1,2 mil. Kč. Nakonec jsme s tímto klientem uzavřeli rezervaci za cenu 1.3 mil Kč. Potom jsme se jen postarali aby celá převod proběhl v pořádku a bezpečně.
No a pak že to nejde…
Z této zakázky si odnáším několik dalších zkušeností. Hlavně tu, že pokud budu s klientem budu jednat upřímně a nezaujatě (kor při nastavení správné ceny), tak se mi tato cesta ukazuje jako ta jedina správna. Stejně tak jako výhradní zastupování nebo práce s klientem s vysvětlením všech možných scénářů.
Pokud se chcete vyhnout podobně několikaletému prodeji ozvěte se mi. Vypracuji Vám zdarma odhad ceny vaší nemovitosti a případně vám poradím nebo rovnou pomůžu s prodejem.