Žádný makléř, který svoji práci myslí vážně nemůže pracovat zdarma, bez odměny za svoji práci. Občas se setkám s tím, že makléř nabídne prodávajícím, že si o svojí provizi navýší cenu nemovitosti a tak vlastně bude pro prodávajícho pracovat zdarma. Jeho odměnu mu tak účetně zaplatí kupující.
Žádný makléř, který svoji práci myslí vážně, nemůže pracovat zdarma bez odměny za svoji práci. Občas se setkávám s tím, že makléř nabídne prodávajícím, že si o svojí provizi navýší cenu nemovitosti. Tak vlastně bude pro prodávajícho pracovat zdarma. Jeho odměnu mu tak účetně zaplatí kupující.
Triky makléřů, jak se dostat pod kůži prodávajícím, někdy neznají meze. Bohužel je dnes mnoho prodávajících, kteří těmto často laciným větám podlehnou. Vybral jsem pro vás 4 jednoduché důvody, proč je taková spolupráce pro vás nevýhodná.
Pojdmě rovnou k příkladu. Představte si, že váš byt lze reálně prodat za 3 mil. Kč. Makléř, který chce využít vaší případné neznalosti přijde s nabídkou, že bude nabízet vaši nemovitosti za 2,8 mil. Kč a že Vám byt prodá bez provize. Provizi si vezme od kupujícího, tudíž si ji připočte k ceně.
Nevýhoda č.1 : Výši provize RK nemáte vůbec pod kontrolou
Situace na trhu je dnes taková, že díky velké poptávce jsou kupci ochotni zaplatit za váš byt třeba 3,1 mil Kč nebo i více. Když se sejde více zájemců, tak se stává, že někdo je ochoten přeplatit ostatní. V tomto okamžiku vy jako prodejce nejvíce proděláváte. Realitka si často peníze z navýšení ceny nechá jako svoji provizi. Vy jste přece souhlasili s částkou 2,8 mil. Kč. A to je nefér vůči prodávajícím.
Mým klientům vždy náleží celé navýšení ceny a makléři vždy náleží jen předem dohodnutá výše provize.
Nevýhoda č.2 : Služby které jsou zdarma nemůžete reklamovat
Pokud makléř špatné odvede svoji práci nebo nesplní to k čemu se zavázal, tak by měl mít prodávající možnost reklamace služeb. Sleva z nulové provize ale bude vždy stále nula.
Nevýhoda č.3 : Makléř nebude dostatečně hájit vaše zájmy
Makléř zastupuje toho klienta, který ho platí. Pokud provizi platí kupující, tak prodávající nemá zaručeno, že pro něj makléř udělá maximum. Nejčastěji se jedná o nevýhodné smlouvy nebo dojednání nižší konečné ceny pro kupujícího. Makléř nemůže objektivně zastupovat zájmy kupujícího nebo prodávajícího, ikdyž mnoho makléřů svým klientům často tvrdí pravý opak. Obě strany mají logicky uplně opačné požadavky.
Nevýhoda č.4: Ztráta potencionálních kupců, kteří financují velkou část kupní ceny hypotékou
Banky často nejsou ochotné proplácet hypotékou provizi, která je logicky zahrnutá v kupní ceně. Může se tak stát, že makléř musí odmítat klienty, kteří si berou např. 90% hypotéku. Takových zájemců je stále hodně. Opravdu chcete aby váš makléř odmítal vaše kupce? Nemyslím si. Odmítání zájemců je přece nelogické a pro vás velice nevýhodné.
Jak pracuji já a kolegové v RE/MAX ?
- U mě vždy dopředu víte, jaká bude výše provize. Nejčastěji 3-5 % z kupní ceny + DPH
- V případě, že byste nebyli s mnou poskutnutým servisem spokojeni, tak máte možnost se kdykoliv obrátit na mého managera pobočky nebo na centrálu sítě RE/MAX, obě tyto strany musí prozkoumat vaši stížnost do 48 hodin.
- Vždy hájím zájmy pouze jedné strany. To se samozřejmě nevylučuje poskytnout kupujícím určité služby, jako např. zajištění financování nemovitosti.