Důležitá otázka hned na začátku Vašeho rozhodování zdali prodat bez realitky nebo s realitkou. Obě možnosti mají své výhody a nevýhody.
Jaké jsou plusy prodeje bez realitky?
Neplatíte provizi RK
Hlavní výhoda a zároveň nejčastější důvod proč se lidé rozhodnou prodej bez pomoci realitní kanceláře nebo makléře.
K ničemu se nezavazujete
Když nemáte vůči RK žádné závazky, můžete svá rozhodnutí kdykoliv měnit. Prodej bez realitky vám tak dává volné ruce.
Vyhnete se špatnému výběru RK
Mnoho kanceláří nebo makléřů naslibuje klientovi mnoho věcí jen aby se mu zalíbili. Výběr makléře proto není často vůbec jednoduchý. Strach z toho, že si vyběru špatného způsobuje, že mnoho lidí si prodá nemovitost raději bez realitky.
Celý prodej nemovitosti máte sami pod kontrolou
Většina lidí si chce prostě zkusit prodat nemovitost samo – bez realitky. Vidí v tom úspěch, když uspějí a nikdo jim nemusel pomáhat.
Jaké jsou minusy prodeje bez realitky ?
Neoslovíte všechny potencionální zájemce
Začínající samoprodejce osloví maximálně 10-15 % potencionálních zájemců. Ti zkušenější, kteří mají obchodního ducha a částečně rozumí marketingu, tak dokážou zasáhnout cca 30 % trhu. Oproti tomu, kvalitní makléř by měl pokrýt celý trh s potencionálními zájemci.
Často se setkám s prodejci, kteří vloží svoji nemovitost na server, který nabízí inzerci zdarma (např. Bazoš.cz) a diví se, že se jim jejich nemovitost nedaří prodat.
Platí zde jedno zlaté pravidlo.
„Čím více lidí oslovím, tím mám větší šanci prodat rychleji a za více peněz“.
Dobří makléři nebo kanceláře mají často větší možnosti kvalitní propagace než samoprodejce. Využívají inzerci na všech významných realitních serverech, soc. sítích, videoprohlídky, virtuální prohlídky, homestaging, případně organizovat den otevřených dveří. V případě více zájemců zorganizovat prodej nejvyšší nabídce (Aukce RE/MAX), nabídnutí spolupráce ostatním makléřům a makléřům, kteří se specializují na zahraniční klientelu.
Neprodáte tak výhodně
Málo zájemců = větší pravděpodobnost, že prodáte za menší částku.
Lidé vědí kolik je bude stát provize makléře, ale už velice těžko se dopočítávají kolik můžou prodělat.
Z praxe ušetří na provizi třeba 100.000 Kč ale prodají o 400 000 Kč méně, než kdyby nešetřili na kvalitní přípravě nemovitosti a marketingu.
Budete si muset poradit sami
Makléřům trvá často několik let, než se začneme orientovat ve většině odvětví, které jsou k prodeji zapotřebí. Zvládnete to také?
Na internetu najdete 100 “zaručených rad”, ale opravdu fungují? Abyste dnes našli správnou odpověď na vaše otázky, tak to může zabrat mnoho času.
V průběhu obchodu se musíte proměnit na šikovného řemeslníka skvělého marketéra, makléře, solidního advokáta, daňového poradce a určitě by se našlo mnoho dalších profesí. Dobrý makléř se svým týmem by Vám měl zajistit všechny tyto odborníky.
Prodej zabírá čas
Prodej nemovitosti z praxe zabere několik měsíců. Zejména když chcete prodat za maximální tržní cenu.
Samožrejmě, když zvolíte nízkou cenu, tak prodáte během pár týdnů. Příprava nemovitosti, prohlídky, telefonování se zájemci, smlouvy, financování kupujících, vyklízení. To vše zabere spoustu času.
Znám mnoho lidí, kteří prodávali bez realitky a prodali zbytečně pod cenou a ještě k tomu se dostali do osobních problému. Důvodem byla právě časová náročnost celého procesu.
Ušetříte menší částku, než myslíte
Mnoho prodávajících si myslí, že při prodeji bez realitky ušetří na provizi pěknou sumu peněz, inzerce je bude stát pár stovek, smlouvy stáhnou z internetu v lepším případě zaplatí pár tisíc kamarádovi právníkovi a celá transakce je vyjde na 10.000 Kč.
Pokud budete chtít prodat za opravdu maximální částku, tak to je určitě nereálná částka.
Nepřehledně prosím tyto náklady:
Časové náklady
Ne nadarmo se říká, že čas je to nejcenější. U prodeje nemovitosti nikdy přesně nevíme kolik času zabere. Z praxe víme, že u dražších nebo problematických nemovitostí může prodej zabrat déle než rok. Je dobré si dopředu spočítat, kolik byste vydělali peněz, kdybyste se místo prodeje své nemovitosti věnovali své práci. Čas věnovaný svým koníčkům a rodině má také vysokou hodnotu.
Náklady na přípravu, inzerci a propagaci
Lidé často chtějí svoji nemovitost před prodejem vylepšit, ale výsledek je někdy zcela opačný – vyhozené peníze za vylepšení, které nikdo neocení. Opravdu kvalitní inzerce dnes nestojí stokoruny ale tísíce. Nedávejte peníze do neefektivní inzerce.
Právní služby
Prodej nemovitosti je pravděpodobně největší finanční transakce, kterou běžný člověk za život udělá. Na internetu najdete smlouvy za pár tisíc korun. Šetřit na kvalitních smlouvách v tomto případě opravdu nedává smysl. Smlouvy musí být vždy odladěné na konkrétní případ. Jak už to bývá, pokud budete požadovat nějaké úpravy stažených smluv, tak vás to bude stát další nemalé náklady navíc.
Opravdu si prosím nechte připravit smlouvy od advokáta, který se zabývá realitním právem a má zkušenosti s touto problematikou. Kvalitní advokát se vždy dobře seznámí s celým případem a vypracuje smluvní dokumentaci, která vás bude chránit před nedorozuměním, dodatečnými slevami a problémy. Advokát by měl vždy připravit smlouvy při prodeji bez raalitky tak i v případě prodeje přes RK.
Náklady za chybu nebo skryté vady
Za chyby se platí. To platí i u nemovitostí. Tyto náklady za chyby jsou často zákeřné a vznikají již při samotném procesu prodeje. Třeba když omylem zamlčíte vadu nemovitosti, pod nátlakem přistoupíte na slevu nebo k nevýhodným smluvním podmínkám.
Už fakt, že kupující je dnes ze zákona chráněn v podobě 5letého nároku na skryté vady nemovitosti je důležité s kupujícím jednat férově a prodávat prověřenou nemovitost. Technická zpráva, PENB, stavební dokumentace by měla být součástí předané dokumentace. V případě problému může kupující po vás vysoudit dodatečnou slevu ve výši stovkách tisíc.
Prohlídky
Mnoho samoprodejců si tvrdí, že znají nemovitost nejlíp a proto dokáží provádět prohlídky lépe než dobrý makléř. To je bohužel často chyby. Proč?
– Jste ovlivněny citovou vazbou k nemovitosti
– Hůře získáte zpětnou vazbu od zájemců
– Emoce nebo ego Vám k prodeji nepomohou
Jak jsem uvedl výše, tak prohlídky často zaberou dost času. Mnoho zájemců bude chtít na prohlídku, kdy se Vám to nemusí vůbec hodit.
Pozor na případné negativní emoce
Emocím se musíte vyhnout nejen na prohlídkách, ale také při samotném vyjednávání podmínkách transakce.
Prodej může být někdy časově i finančně náročný. Potřebujete prodat abyste mohli zase koupit váš vysněný byt. Bojíte se aby Vám ho neprodali. Vše musí klapnout. Ve stresu může člověk udělat vážné chyby, může rezignovat na základní postupy a to se mu pak může tvrdě vymstít.
Můžete dát slevu, kterou jste dát nemuseli. Takové zbrklé kroky se berou těžko zpět. Samotnou kapitolu tvoří prodeje v rámci rozvodu nebo po úmrtí.
Možná nejste obchodník
Mnoho lidí ani neví co to vlastně je obchodník nebo obchodní znalosti. Víme jedno, že to není prodavač v supermarketu.
Obchodní dovednosti vám zajistí lepší podmínky obchodu. Dobří makléři tak dokážou vyjednat lepší podmínky pro stranu, kterou zastupují.
Nepříjemní zájemci
V nemovitostech jde o dost peněz. Připravte se na to, že při prodeji bez realitky Vás budou kontaktovat spekulanti, výkupčí, realitní makléři nebo různí investoři. Právě tyto skupiny samoprodejců vyhledávájí. A proč? Otázka je jednoduchá, protože budou čekat na vaši chybu. Vaše chyba = jejich zisk.
Shrnutí
Mnoho začínajících samoprodejců mi samozřejmě nedá za pravdu. Budou brát jako prodej bez realitky jako jasnou a logickou věc. Situace se často změní po několika měsících, kdy se jim prodej nedaří. Právě tento typ klientů je poté opravdu vděčný za naše služby.
Pokud si na prodej věříte a víte, že celý proces zvládnete, tak si prodejte nemovitost sami. Pokud si chcete ušetřit starosti nebo si na prodej nevěříte, tak mne kontaktujte.
Reference: